U prethodnim pričama
definisan je položaj planine Orbel, protumačen je naziv planine Orel Bel (Beli
Orao ) i njen savremeni naziv Bele Vode. Iz Herodotove priče o Persijskim
izaslanicima saznajemo da je jezero PRASI(as) ili PRASI(ada) bilo blizu nekog
rudnika srebra i planine DISOR(on) i da se posle ove planine nalazi Makedonia.
Podatak da su stanovnici jezera dovozili kolje sa planine Orel Bel, ukazuje da
je jezero bilo relativno blizu (volovskom zapregom dva dana).
Za odgonetanje položaja jezera Prasias potrebno je koristeći
Herodotovu priču, a ona daje oskudne podatke, rekonstruisati naselje u kome su
živeli stanovnici jezera. Iz njegove priče zna se da su njihove kuće bile na
skelama, koje su ležale na kolju, i da su imali jedan uzani most za vezu sa
kopnom. Nije dao opis naselja, ali je takvo naselje okrivio za neuspeh
persijske vojske. Naime, priča kako se Prasinci hrane ribom, i postupak
lovljenja ribe, i toliko ima ribe da njime hrane konje i volove. Posredno nam
stavlja do znanja, da su Prasinci mogli da opstanu u naselju, koje je bilo
zaštićeno vodom od zveri i neprijatelja, i da nije bilo moguće da Persijanci preduzmu
taktiku opsade. Nemoguće je da Persijanci nisu znali za korišćenje čamaca, jer
su već koristili brodove u Belom i Crnom
moru za osvajanja. Mogli su i strelama dopru do naselja, i time da upale
naselje, ali to i da su pokušali nije im uspelo. Možda bi neko rekao da je
naselje bilo daleko od obale, a onda dal bi bio praktičan za stanovnike uzani
most, koji je daleko od obale. Činjenice
da je njihovo naselje bilo otporno na vatru, jer Persijanci nisu uspeli da ga
upale poslužiće da se izvrši delimična rekonstrukcija njihovog naselja i kuća.
Prvo uzani most je bio u širini njihovih kola. Drugo, skela i most su bili
poplačani kamenjem i zemljom, i ograđeni ogradom, koja je bila pričvršćena
drvenim klinovima. Kuće su bile sa elipsastom osnovom i ognjištem u sredini,
zidovi – pletare omazane blatom u visini konja, jer su i konji, volovi, koze i
ovce bili u jednom delu zajedničke prostorije, koja je bila samo ograđena
pletarom. Pod je imao „postiljku“ od pletenog pruća izmazana zemljom, a
ognjište je bilo od kamena sa ođakom od pletare, koji se širi prema vrhu. Imali
su obično jedna a ponekad i dvoja vrata, a na zidovima umesto prozora tzv. procepi.
Tavan nisu imali a krov je pravljen tako što su prvo stavljali grede koje su
pri vrhu imale račve, i to tri sa jedne strane i tri sa druge strane, oslonjene
na zid od kamenja u donjem delu. Takve grede su opletali tankim i dugačkim
granama, na koje su postavljali omazane pletare, a na njima su sadili biljku
zvanu čuvarkuće (лат. Sempervivum
tectorum). Upravo je ta biljka sa rozetkastim
listovima otporna na sušu i mraz, štitila od kiše i čuvala kuću od vatre kao
što se veruje i danas. Po zelenoj boji koji ima, celo naselje a nije bilo malo,
bilo je zelene boje. Tako su i Grci, a nije jedina reč koju su pozajmili od
svojih domaćina prihvatili da označe zelenu boju, a da pri tome neznaju šta ona znači, dakle PRASINOS (πράσινος ) na grčkom znači zeleno.
NASTAVIĆE SE ...
Нема коментара:
Постави коментар