уторак, 14. јануар 2014.

PELAZGI (1)

U ovoj priči, a biće reč o narodu koji je živeo na prostoru gde su vladali BEL I ONIA, nazvan od strane drugih (okolnih naroda) kao PELAZGI, PELASTI, PELAZI, PELAGI sa posebnim osvrtom na ono što su drugi rekli o njima, da bi u nastavku priče saznali šta su stvarno bili.

PRAistorijski narod PELAZGI (Πελασγοί), fragmentarno se spominje kao saveznik Troje u (H)OMERovom epu  (ILIADA, II,840-843) i da je njihov vrhovni bog DODON, a da je Tesalijski grad ARGOS – pelazgijski (Ib., II.681). Odisej priča Penelopi, da na Kritu govore pelazgijskim jezikom (Odiseja,XIX,177). Iz Homerovih epova, može se izvesti zaključak da su Pelazgi nastanjivali prostor u Epiru, Tesaliji, na Kritu, a možda i u Maloj Aziji. Hesiod ih smešta i u Arkadiji, pri tome navodi da su oni isti kao i stanovnici Peloponeza, jer su isto tako, za razliku od drugih (grčkih) plemena sačuvali primitivnost i nekulturu. Hesiod, autor epa Danaide, navodi da je Pelazg, Likaonov otac, a da je to i Palajhton i da su oni sa peloponeskog Argosa.  Heketaj, navodi da su Pelazgi stvorili drevne atinske stene oko Akropolja (Πελασγικόν), a da su Atinjani njima ustupili Himet, a da su kasnije napustili Atiku, i da su prešli na Lemnos i Imbros i te da su  u V veku p.n.e.  tamo bili. Ako su za Heketa, Pelazgi bili varvari, za Herodota su oni Grci (II,51), i bili su proterani sa Atike, od Atinjana, tako da su prešli  na ostrvo Lemnos, u Plakiji i Skilaki. Herodot smatra da su Jonci, Atinjani, Eolci, Arkadijci, Argosci i dr. pelazgijska plemena.
Helanik tvrdi da su Pelazgi varvarski narod, koji živi na Pelopenezu (Argosu) pre nego što su stvoreni Danajci, a kad su ovi stvoreni, Pelazgi su napustili Pelopenez i zajedno sa svojim carem Pelazgom prešli za Tesaliju, da bi se zadržali sve dok se nije stvorio neki novi narod nazvan Jelinski. Devkalion Pitijski tvrdi da su Jelini potisnuli Pelazge iz Tesalije i da su se oni nakon toga prebacili na Apeninsko poluostrovo, gde su stvorili Etrurce. Tukidid i Eshil smatraju da su Pelazgi pretci Elina ( Jelina, HELena). Tukidid u svojoj Istoriji (I,3,2) za ovaj prostor tvrdi da se pre trojanskih ratova nije zvao Grčka, i da je bio naseljen pelaškim plemenima. Efor je slično Helaniku, smatrao Pelopones (Arkadia) pelaškom domovinom, i pretpostavljao je da se ceo poluostrov zvao Pelazgia i da su Pelazgi bili ratnički narod, te da su preduzimali pohode na okolni prostor (EPIR, Tesaliju i Krit) i da je bilo očigledno njihovo prisustvo.
Istoričari iz 19 veka, nisu jedinstveni u viđenju Pelazga, tako jedni smatraju da su Pelazgi opšti naziv naroda koji je naseljavao do istorijsku Grčku, i da nemaju ništa sa Jelinima, drugi priznaju da su oni poseban narod bez znakova nacionalnosti, a treći određuju njih etnografski, i smatraju ih da su i Jelini i varvari.
Nemački istoričari prednjače u proučavanju Pelazga i postoji obimna literatura koja obrađuje ovu temu („Lehrbuch der Griechischen Antiquitäten“, Том 1,1855. Karl Friedrich Hermann; „Griechische Geschichte", I т., 1885, Adolf Holm; "Forschungen zur Alten Geschichte" (I т., 1892); Meyer, Ed.; "Griechische Stadt ", т. I, H.Thumser; "Griechische Geschichte" , 1893.Karl Julius Beloch; „Les populations primitives de la Grèce: Pélasges, Lélèges, Cariens, Hellènes“. Paris 1891, Francotte, Henri).
Istoričari iz novijeg vremena, u 20 veku, u proučavanju i tumačenju daleke prošlosti, čine pokušaj da ovu problematiku bolje protumače, iz tog razloga i osnivaju Pelazgologiju, savremenu nauku o Pelazgima. Najveći doprinos u ovome dali su u svojim pionirskim radovima Kretchmer (1892, 1896 i 1925), Thomsen (1899), Bruck (1933), Georgiev (1941-45 i 1972), Windekens (1952), Chadwick (1967 i 1973), Chadwick i Ventris (1973), Schachermeyer (1964), Mellaart (1966) i drugi. Od grčkih glosologa, posebno su angažovani Hatzidakis (1882, 1905, 1915, 1924), Sakelariou (1977), Mpaminioti (1986) i drugi.
Značajan doprinos ovoj problematici sa našeg prostora dali su Dr. Niko Županić „Tragom za Pelazgima“, Narodna starina 1, 1922 i Milan Budimir „ O Ilijadi i njenom pesniku“, 1940., Kolarčev Narodni Univerzitet.

Iz ovog pregleda, kratkog osvrta na dela iz antičkih vremena i radova učenog sveta za poslednja dva veka, može se izvući samo jedan jedini zaključak da su Pelazgi, narod, koji je bio pre svih naroda, da je bio anacionalan, nenasilan, pismen, vešt u građenju megalitskih objekata, ali sa velikim znanjem vezanim i za obradu zemlje. Činjenica da su od njih nastali Elini i Etrurci, kaže da su se mešali sa pridošlim ili zatečenim plemenima, što ukazuje da su rado prihvatali uljeze i došljake i nisu se plašili njihove naravi, jer su bili i ratnici. Međutim, šta su bili, ko su bili, odakle su došli ostaje enigma do današnjih dana.
Da bi dao odgovor na ova pitanja, potrebno je  rastumačiti značenje njihovog imena. U bliskoj i dalekoj prošlosti što je i činjeno ali neuspešno. Na pitanje kako su Pelasti ili Pelazgi dobili ime, najčešći odgovor je po caru Pelazgu ili Pelegu ili Pelagonu, a na pitanje ko je bio Peleg, odgovor je: on je bio sin ili otac od nekog božanstva i tako u krug, ili narod je dobio ime po reci , a na pitanje kako je dobila ime reka, odgovor je po narodu koji je tu živeo. Ovakvu bezsmislenost u tumačenju naziva i tumačenje porekla Pelazga nemačke lingvističke škole između dva svetska rata bila je pretpostavka da se zajednička pradomovina nalazila na tlu sadašnje Nemačke, pa da su Germani najčistija rasa. Ovakvim tumačenjima suprostavio se je Milan Budimir, profesor klasične filologije, koji je dokazao da su antički Pelazgi, bili najstariji narod naseljen na širem području od Apeninskog poluostrva, preko Balkana i Male Azije, sve do Palestine. Lingvisički metod koji je koristio kako bi potvrdio takvu tezu je tumačenje, pre svega, etnonima drevnih Pelazga, koje je nalazio sačuvane u različitim formama u toponomastici širom Balkanskog poluostrva. On je bio jedan od retkih, a možda i jedini koji je pravilno sagledao, bez obzira na izgubljeni vid, daleku prošlost prostora o kome je reč. Značenje imena Pelazg, ili kako on kaže Pelast nisam pronašao u dostupnoj meni literaturi, obimnog njegovog dela, ali jedan citat iz njegove studije „ O Ilijadi i njenom pesniku“, posredno ukazuje na jedan trag, koji daje odgovor na pitanje šta znači naziv PELAZG, ali ne samo to već i na uzroke Trojanskog rata.
„Još pre 40 stoleća bila je živa suvozemna i pomorska trgovina u balkansko-anatolskoj oblasti. Male lađe, koje su se držale pretežno obale, išle su iz Misira i Sirije, sa Kipra i Krita preko Dardanela kroz Bospor prema ušću Dunava i Dnjepra. Divljim severnjacima dovozile su se izrađevine radinog i naprednijeg zanata po anadolskim i mediteranskim gradovima i uzimali u zamenu zlato i ćilibar, a docnije i zlatno žito cinober, čija je cena bila ravna zlatu. Ove male lađice sa svojim teškim tovarom nisu mogle ući u Dardanele, ili Helespont, na čijoj istočnoj obali stajaše tvrdi grad Ilij ili Troja, ako je hladna struja sa severa bila malo jača. Morali su robu istovarivati i preneti suvim putem ispred trojanskog grada. Kralj u tom gradu naplaćivao je za taj prolaz visoku carinu i tako se silno obogatio. Kažu da je bio najbogatiji čovek na svetu u ono staro doba. Imao je mnogo dece, samih sinova je bilo pedeset, među njima i Paris. Caru kažu vračevi da će mu taj sin upropastiti carevinu kad naraste. Stoga car pošalje slugu sa mališanom na planinu da dete ostavi zverima. Ali se nađe neka mečka koja dete otpoče dojiti. Dete brzo naraste i silno ojača, postane čobanin i prozovu ga ostali Aleksandrom, tj. „Međedovićem“. Zbog neke svađe sa čobanima dođe na suđenje pred cara, svog oca, koji po nekoj belezi pozna sina i zavoli.“

Iz citata mogu se izvući nekoliko činjenica: da se u prostoru Belog mora odvijala živa suvozemna i pomorska trgovina, da su Pelazgi na BOSPORU imali kontolni punkt, carinski grad i da su kontrolisali kretanje ljudi i dobara između Evrope i Azije i da je upravo ta kontrola bila uzrok desetogodišnjeg rata i veoma značajno za ovu priču da su pelaška deca po rođenju bila obeležavana nekim znakom (belegom).

Herodot u svojoj Istoriji (Knjiga 5 .Terpsihora. Megabazova osvajanja u Evropi.) u priči “ Običaji u Trakiji „ u pasusu 6 navodi: „ ....Tetoviranje je kod njih znak plemstva, a onaj koji nije tetoviran potiče iz prostog staleža. ....“ . Na osnovu izrečenog možemo zaključiti da su BEL i ONIA, iz nekih razloga obeležavali BELEGOM, znakom, simbolom svoju decu odmah po rođenju.

Obeležavanje, pisanje na koži, a i ukrašavanje tela potvrđeno je i arheološkim nalazima, tako је na slici  prikazana tračka Menada – nimfa, kod koje se na rukama i na nozi ističu cik-cak crte, tačkaste linije i jedan motiv u obliku cveta, a možda i Sunca.


Obeležavanje određenim znacima, simbolima nije karakteristika samo tračkog naroda, koga je poznavao i otac Istorije, a i sam je pripadao njima, već i narodu koji je živeo i mnogo ranije na tom prostoru, u savremenoj Istoriji poznat kao Vinčanska kultura. Tako, figurine  iz vremena kulta majke 


razasute širom Balkana u arheoškim nalazištima Vinčanske kulture od pre 8500 godina, bile su ukrašene BELEZIMA , što znači da su se i žene iz koje kakvih razloga obeležavale. Da se ova tradicija održala i do današnjih dana, a u bliskoj prošlosti je bila izražena na određenom prostoru Balkana, ukazuju slika i priče o svemu tome (vidi ovde).

Međutim, ovo što je rečeno, da ne bi bila samo jedna interesantna priča ili plod spekulacija, moje a i onih koji su otkrili i dokazali, su dokazi iz današnjih dana (1991.g.) je pronalazak ledene neolitske mumije, čoveka od pre 5300 godina. OTCI (Ötzi) su nazvali njega, po planini koja se zove Ötztal Alps ( Alpi Venoste) a koji na različitim mestima na koži  ima nedvosmislene tragove tetoviranja pigmentima tamnoplave boje: grupa paralelnih linija blizu lumbalnog pršljena i oko gležnjeva, a i krst sa unutrašnje strane kolena. Namena ovih tragova ( belega) nije jasan, pretpostavlja se da su značili etničku pripadnost ili osobeni znak.

Da je ovaj drevni običaj bio praksa kod naroda, koji je naseljavao Evropu govori i otkriće skitske grobnice u Sibiru starosti oko 2500 god., u kojoj je nađena dobro očuvana mumija mlade žene, nazvane „ Ledena princeza“. Ona je imala tetovaže po rukama i bila je okružena skeletima šest konja, što govori da je bila plemićkog roda.
Iz svega ovog dosada rečenog, može, za sada, da se da jedan nedvosmisleni zaključak: da je stari narod sa imenom PELAZGI, nabrojanim dokazima u širem regionu od davnina da današnjih dana, imao običaj da svoje pripadnike obeležava ili ukrašava određenim znacima – simbolima (BELEZIMA, BELEGAMA).  Kako su do naših dana informacije o njima došle od strane grčkih pisaca, a poznato je da nisu mogli da izgovore sve glasove, a posebno glas B, koga su menjali sa P ili jednostavno ispustali iz izgovora pojedinih reči.


Postoji velika verovatnoća da je prastari narod  PELAZGI, koji je imao običaj da svoje pripadnike obeležava, nazvan (zbog zamene B sa P , BELEGI --> PELEGI -->PELEŽI -->) PELEZGI. Međutim, tumačenje naziva BELEG ili BELEGA može značiti i od BELa znak, a taj znak se dobija alatkom zvanom BELEGIA s kojom se GREBE, GRABulji koža. Uočavamo da kod naziva poljoprivredne alatke GRABulja koja GREBe travu, da je glas A zamenio E što znači da naziv PELEZGI zamenom E sa  A može da zvuči PELAZGI.

Ove lingvističke transformacije, možda su dale odgovor na naziv prastarog naroda, koji je živeo na prostoru BALKANA, ali ne i konačan odgovor na pitanje ko su bili PELAZGI ili kako ih BUDIMIR ( proBUDeni OMIR- HOMER) nazva PELASTIMA.


Нема коментара:

Постави коментар